نقش سیلیسیم در رشد گیاهان

نقش سیلیسیم در رشد گیاهان

عنصر سیلیسیم

سیلیسیم با علامت اختصاری (Si) یکی از عناصر مهم و ضروری برای گیاهان محسوب می‌شود که دارای خواص و مزایای فراوانی می‌باشد. کمبود سیلیسیم در گیاه تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت آن دارد، این عنصر یکی از مفیدترین عناصر کودی برای رشد گیاه هست. کمبود آن در خاک‌ها یک اتفاقی است که کمتر به آن توجه می‌شود؛ ولی در زمین‌های زراعی و کشاورزی در مناطق با آب و هوای گرم، این کمبود بسیار وجود دارد و در محصولاتی مثل نیشکر و برنج کمبود آن یک اصل است و همیشه باید به آن توجه کرد.

از جمله مزایای سیلیسیم می‌توان به افزایش ضخامت، سفتی و ایستادگی برگ‌های گیاه، افزایش قابلیت استفاده از فسفر، افزایش کیفیت محصول و عملکرد گیاه، افزایش نفوذ نور به گیاه و افزایش استحکام دیواره‌ی سلول‌های آوند چوبی اشاره کرد. استفاده از این عنصر در جهت رشد محصولات کشاورزی و اصلاح خاک، سمیت ناشی از میزان بالای عناصر منگنز، آهن و آلومینیوم را در خاک کاهش می دهد و مانع از آسیب این عناصر به محصولات زراعی می‌شود. ترکیبات حاوی سیلیکون برای گیاه ارزشمند هستند و برای حمایت از گیاه مفید هستند. ساقه‌ها ضخیم می‌شوند، گیاه به خشکی مقاوم‌تر می‌شود و در برابر پژمردگی مقاومت می‌کند و گیاه برگ‌ها و میوه‌های بزرگ‌تری می‌گیرد زیرا ساقه می‌تواند وزن بیشتری را تحمل کند. دیواره‌های سلولی ضخیم‌تر گیاه همچنین مقاومت مکانیکی بیشتری در برابر حشرات مکنده شیره (مانند کنه عنکبوتی) و قارچ‌های بیماری‌زای مختلف (مانند سفیدک پودری) ایجاد می‌کند

از جمله کاربردهای سیلیسیم:

استفاده برای انواع میوه‌ها

برای جذب پتاسیم توسط گیاه عنصر سیلیسم لازم است، از این جهت سیلیسیم یک عنصر ضروری برای رشد گیاهان می‌باشد. این دو عنصر به صورت ترکیبی باعث می‌شوند که گیاهان و برگ‌ها در برابر افزایش گرمای محیط و عوارض نور خورشید که باعث آفتاب سوختگی برگ‌ها و تولید میوه‌های پوک در درختان میوه می‌شود، مقاوم باشند.

نقش سیلیسیم در رشد گیاهان گلدانی

محققان با مقایسه مواد مغذی درون خاک زمین و خاک گلدان‌ها دریافته‌اند که علت اختلاف رشد در گیاهان گلدانی و گیاهانی که در زمین کشت می‌شوند کمبود عناصر مغذی در خاک گلدان است. یکی از مواد مغذی که بر روی رشد گیاهان گلدانی و زمینی تفاوت ایجاد کرده ‌است، سیلیسیم می‌باشد که مقدار آن در گیاهانی که درون گلدان هستند بسیار پایین می‌باشد.

سایر خواص عنصر سیلیسیم

  • افزایش مقاومت گیاه نسبت به شرایط خشکی، سرما، آفات و بیماری‌ها
  • افزایش حاصل‌خیزی خاک از طریق افزایش جمعیت میکروارگانیسم‌ها
  • افزایش رشد رویشی و تولید ماده خشک
  • افزایش کیفیت و عملکرد دانه
  • افزایش فتوسنتز
  • کاهش خوابیدگی یا ورس گیاه
  • افزایش تعادل بین عناصر غذایی
  • کاهش تنش شوری در گیاه
  • کاهش آلودگی محیط زیست
  • افزایش ماندگاری و انبارداری محصولات

محصولاتی که بیشتر به سیلیسیم نیاز دارند سه دسته هستند:

  • انواع برنج‌ها
  • محصولات دیم مانند نیشکر
  • محصولات دو لپه‌ای و حبوبات

عنصر پتاسیم

پتاسیم یکی از مهم‌ترین عناصر مورد نیاز گیاه هست که به عنوان عنصر تنظیم‌کننده کیفیت عمل می‌کند. همانطور که دو عنصر نیتروژن و فسفر برای رشد گیاهان و محصولات کشاورزی ضرورت دارد، پتاسیم هم سومین عنصر ضروری برای رشد گیاهان است. پتاسیم باعث تنظیم حرکت آب در داخل بافت‌های گیاهی می‌شود و همچنین در ساخت پروتئین، نشاسته، متابولیسم تنفسی و فتوسنتز دارای نقش اساسی می‌باشد. این عنصر یکی از عناصر اساسی برای سلامتی انسان بوده و هم‌چنین عنصر کلیدی برای حفظ عملکردهای اساسی قلب و عروق انسان می‌باشد. پتاسیم برای حفظ رشد، تولید و توسعه گیاه، متعادل‌سازی اثر ازت، سنتز کربوهیدرات‌ها، افزایش ضخامت دیواره سلولی گیاه و مقاومت ساقه، جلوگیری از آبدار و گوشتی شدن برگ‌ها، کاهش امراض و بیماری‌های گیاهی، مقاومت به سرمای شدید و یخ‌زدگی نقش اساسی دارد. کمبود این عنصر باعث رشد نامناسب ریشه گیاه می‌شود. اگر کمبود پتاسیم در گیاه احساس شود، گیاه دچار رشد آهسته شده و مقاومتی در برابر بیماری‌های قارچی و میکروبی ندارد. گیاهان دچار کمبود پتاسیم دارای اختلال در رسیدن میوه‌ها می‌شوند. میوه‌های حاصله ریز و کال شده و بازده محصولات را پایین آورده و کشاورزان ضرر زیادی را متحمل می‌شوند.

اسید آمینه

اسیدآمینه‌ها سازنده پروتئین‌ها هستند و حیات گیاه بدون آن‌ها امکان‌پذیر نیست. اسیدآمینه‌ها نقش‌های بسیار متفاوتی در تمامی گیاهان و درختان دارند. مهم‌ترین فواید اسیدآمینه برای درختان شامل: القای فرایند گرده‌افشانی، تأثیر بر روزنه‌های هوایی، افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش‌های محیطی، افزایش سرعت رسیدگی محصول، تسریع در تشکیل اندام‌های هوایی، افزایش فتوسنتز و تسریع رشد گیاه، افزایش سرعت رسیدگی محصول، افزایش ماندگاری محصول پس از برداشت و افزایش کمی و کیفی محصول می‌باشد. گیاهانی که به سبب کود اسیدآمینه بارور می‌شوند می‌توانند برگ بیشتری داشته و بیشتر هم جوانه می‌دهند. علاوه بر اینها نیز کیفیت محصولات این گیاهان نیز بسیار زیاد می‌باشد.

اعم فواید اسیدآمینه برای درختان:

  • القای فرایند گرده افشانی:

به طور کلی گرده افشانی عمل انتقال دانه گرده به مادگی، لقاح و تشکیل میوه می‌باشد. اسیدآمینه پرولین به باروری دانه گرده کمک می‌کند و از سوی دیگر متیونین، گلوتامیک اسید و لیسین از طریق فعال‌سازی هورمون‌های مؤثر در تشکیل گل و میوه با افزایش جوانه‌زنی دانه گرده و افزایش طول لوله گرده موجب بهبود گرده افشانی می‌شوند. یکی از مهمترین نقش‌های اسیدآمینه در گیاهان القای فرایند گرده افشانی می‌باشد.

  • تأثیر بر روزنه‌های هوایی در درختان:

در واقع روزنه‌های هوایی ساختارهای سلولی موجود در برگ است که تعادل هیدروژنی گیاه، جذب عناصر و … را بر عهده دارند. باز و بسته شدن روزنه‌ها در شرایط نامساعد موجب کاهش شدید فتوسنتز و تعرق گیاه می‌شود. بدین‌ترتیب، سوخت و ساز گیاه افزایش و جذب عناصر غذایی و رشد گیاه کاهش می‌یابد. بکارگیری اسیدهای آمینه مانند گلوتامیک اسید با تأثیر بر سلول‌های نگهبان روزنه از انسداد روزنه‌ها جلوگیری می‌کند.

  • افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش‌های محیطی:

هر نوع تنشی که در گیاه ایجاد شود موجب توقف رشدی جهت مقابله با تنش می‌شود. استفاده از اسیدآمینه‌ها موجب جلوگیری از ایجاد تنش و کمک به مقابله با آن‌ها می‌شود. تنش‌های محیطی نظیر دمای بالا، کم‌آبی، شوری و سرمای شدید دارای تأثیرات مخربی بر روی متابولیسم گیاه بوده که اسیدآمینه‌هایی مثل پرولین با تقویت دیواره سلولی و ایجاد توازن آب در گیاه موجب کاهش خسارات ناشی از شرایط نامساعد گیاهی می‌گردد. معروف‌ترین و مهم‌ترین فواید اسیدآمینه برای درختان ایجاد مقاومت در برابر تنش است.

  • افزایش سرعت رسیدگی محصول در درختان:

به طور کلی اسیدهای آمینه متیونین و تریپتوفان از طریق تحت تأثیر قرار دادن تولید هورمون‌های گیاهی باعث افزایش سرعت رسیدگی محصول می‌شود. اسیدآمینه متیونین پیش‌ساز ساخت اتیلن و تریپتوفان پیش‌ساز ساخت هورمون اکسین است که اتیلن باعث رسیدن کامل و توسعه رنگ میوه روی درخت و انبار، افزایش بازارپسندی و افزایش مقاومت محصولات انباری و اکسین باعث طویل شدن سلول‌ها و تسریع گلدهی می‌شود. از مهمترین فواید اسیدآمینه برای درختان می‌توان به افزایش سرعت رسیدگی محصول اشاره کرد.

  • تسریع در تشکیل اندام‌های هوایی:

مهمترین اسیدآمینه‌هایی که در تسریع تشکیل اندام‌های هوایی نقش دارند شامل: اسیدهای آمینه گلیسین، گلوتامیک اسید و آسپارتیک اسید می‌باشد که موجب تسریع در تشکیل و رشد ساقه و برگ، ارتقا جوانه زنی و بهبود سیستم ریشه‌ای گیاه می‌شود.

  • افزایش فتوسنتز و تسریع رشد گیاه:

به طور خلاصه کاهش فتوسنتز در گیاه باعث کاهش سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها و اختلال در رشد می‌شود. افزایش فتوسنتز موجب افزایش جذب مواد غذایی و در نهایت موجب افزایش رشد درختان می‌شود. یکی از مهمترین فواید اسیدآمینه برای درختان تسریع رشد می‌باشد.

  • افزایش ماندگاری محصول پس از برداشت:

یکی از مواردی که برای باغداران اهمیت دارد ماندگاری پس از برداشت محصولات است. استفاده از اسیدهای آمینه موجب افزایش ماندگاری محصول پس از برداشت می‌شوند.

  • افزایش کمی و کیفی محصول:

اسیدهای آمینه آلانین و لوسین با افزایش نسخه‌برداریmRNA  و افزایش پروتئین در گیاه باعث بهبود ویژگی‌های کیفی و کمی محصول می‌گردد.

سیلیکات پتاسیم

گیاهان برای کمک به رشد خود به پتاسیم و سیلیسیم نیاز دارند. سیلیس در ساختار دیواره سلولی ساقه و ریشه گیاه عمل کرده و از طرف دیگر پتاسیم، هم به‌عنوان حشره‌کش و هم به‌عنوان قارچ‌کش عمل می‌کند. ترکیب سیلیسیم و پتاسیم در بهبود کیفیت و سفتی بافت میوه و هم‌چنین افزایش ماندگاری محصول به خصوص در محصولات گلخانه‌ای نقش موثری ایفا می‌کند. برداشت مکرر محصولات زارعی،‌ به خصوص محصولاتی که در طی دوره‌ی رشد و باروری،  سیلیس زیادی مصرف می‌کنند، مقدار سیلیس خاک را به شدت کاهش می‌دهند. از این رو برای اصلاح خاک و افزایش باروری، کود سیلیکات پتاسیم یک گزینه بسیار مناسب می‌باشد. سیلیکات پتاسیم در شرایط دمای بالا و تابش‌های شدید در فصل تابستان باعث کاهش اثرات ناشی از آفتاب سوختگی می‌شود. هم‌چنین با تقویت دیواره سلولی و رسوب در فضای سلولی باعث کاهش خسارت ناشی از برخی از آفات مانند پسیل می‌گردد. به علت مزایای زیادی که ریز مغذی سیلیسیم برای درختان دارد، کود سیلیکات پتاسیم را به عنوان مکمل به خاک و به صورت اسپری بر روی درختان، به کار می‌برند. می‌توان گفت برای تولید میوه‌های درشت و صادراتی، استفاده از سیلیکات پتاسیم بهترین توصیه می‌باشد و در انواع محصولات از جمله برنج، گندم، جو، خربزه، انگور، کدو، نیشکر و گیاهان زینتی قابل استفاده می‌باشد.

کود سیلیکات پتاسیم

کود سیلیکات پتاسیم از جمله کودهایی می‌باشد که استفاده از آن باعث جلوگیری از بیماری‌های قارچی در محصولات کشاورزی می‌شود. استفاده از این کود به کشاورزان کمک زیادی می‌کند، زیرا بیماری‌های قارچی یکی از عوامل مهمی است که به محصولات کشاورزی آسیب می‌رساند و ارزش غذایی آنها را پایین می‌آورد.

استفاده از این ترکیب برای زمین‌های زراعی و کشاورزی در تولید محصولات چرخه غذایی بسیار ایمن است و در محصولاتی که به صورت ارگانیک تولید می‌شوند، می‌توان از کود سیلیکات پتاسیم استفاده کرد. کود سیلیکات پتاسیم به دلیل اینکه فاقد ترکیبات آلی فرار می‌باشد تجزیه آن منجر به آزادسازی ترکیبات جانبی خطرناک در محیط زیست نمی‌شود. ترکیب سیلیکات پتاسیم در صورت تجزیه، پتاسیم و دی اکسید سیلیسیم آزاد می‌کند که هر دوی این ترکیبات به طور طبیعی در اکوسیستم‌ها وجود دارند و مشکلاتی را به وجود نمی‌آورند.

این ترکیب هم‌چنین به مبارزه با گرما و استرس آبی در گیاهان در فصول خشک کمک می‌کند و می‌توان آن را به‌صورت محلول‌پاشی استفاده کرد. سیلیکات پتاسیم به‌عنوان یک تقویت‌کننده مواد مغذی، به‌ویژه در سیستم‌های هیدروپونیک، به‌خوبی عمل می‌کند.

معرفی فواید سیلیکات پتاسیم:

  • تامین عنصرهای سیلیس و پتاسیم در درختان میوه
  • افزایش سبزینگی گیاهان
  • افزایش زمان انبارداری محصول
  • افزایش مقاومت گیاهان
  • کنترل بیماری‌ها
  • اصلاح خاک
  • جلوگیری از خمیدگی گیاهان
  • درشت کردن اندازه میوه‌ها
  • افزایش رشد گیاهان
  • بهبود خصوصیات فیزیکی و شیمیایی
  • مقاومت در برابر تنش‌های محیطی
  • بهبود عملکرد
  • کاهش تلفات و افزایش بهره‌وری محصولات

گیاهان برخلاف سایر موجودات قادرند توسط عناصر اولیه (کربن، اکسیژن، هیدروژن، نیتروژن) در طی فرایند فتوسنتز، اسیدآمینه بسازند ولی این فرایند تولید اسیدآمینه توسط گیاه به‌ خصوص در شرایط نامطلوبِ محیطی انرژی زیادی از گیاه مصرف می‌کند. استفاده از ترکیبات حاوی اسیدهای آمینه با تأمین اسیدهای آمینه ضروری این امکان را به گیاه می‌دهد تا انرژی ذخیره شده خود را صرف رشد و بالا بردن عملکرد و کیفیت محصول نماید. کودهای حاوی اسیدآمینه با تأمین واحدهای سازنده زنجیره پلی‌پپتید، تولید پروتئین را در گیاه و محصولات کشاورزی افزایش می‌دهد. در حدود 20 نوع اسیدآمینه مهم در هر یک از فرآیندهای تابع سنتز پروتئین‌ها در سلول درگیر هستند. مطالعات ثابت کرده است که اسیدآمینه‌ها می‌‌توانند به طور مستقیم تاثیر بسیار زیاد و مهمی در فعالیت‌های حیاتی و ساختارهای گیاهی داشته باشند. فرآیند تولید اسیدآمینه توسط گیاه بسیار انرژی‌بر است به‌ خصوص در شرایط نامطلوبِ محیطی؛ به همین منظور سالهاست که متخصصین علم کشاورزی برای جلوگیری از کمبود اسیدآمینه‌ها در گیاهان و تأثیرات نامطلوب آن، در جهت تولید کودهای حاوی اسیدآمینه قدم برداشته‌اند. شرکت دانش بنیان آراد شیمی سبز بنیان از جمله شرکت‌هایی است که موفق به تولید انواع کودهای حاوی آمینواسید با هدف ارتقا کیفی و کمی محصولات کشاورزی شده و در این راستا سهم به‌سزایی داشته‌است.

سیلیکات پتاسیم اسیدآمینه‌دار آرامین

کود مایع بر پایه سیلیسیم، پتاسیم و اسیدآمینه است. وجود این دو عنصر در کنار اسیدآمینه و با تشدید اثر همدیگر باعث استحکام بافت‌های گیاهی شده و علاوه بر افزایش استحکام سلول اپیدرمی از طریق تحریک سیستم دفاعی، حساسیت گیاه را نسبت به بیماری‌ها و آفات کاهش داده و گیاه را در برابر تنش‌های مختلف مقاوم می‌کند .

 

برای دسترسی به محتواهای بیشتر صفحه مارا در اینستا گرام به ادرس www.instagram/aradshimy.co  را دنبال نمایید

جهت مشاهده  تولیدات شرکت دانش بنیان آراد شیمی سبز بنیان (آرامین) به صفحه محصولات مراجعه نمایید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *