دستاوردهای آراد شیمی: مجوز ثبت ماده کودی از موسسه ی خاک و آب

دستاوردهای شرکت آراد شیمی سبز بنیان

به پشتوانه چندین سال کار در عرصه تولید و عرضه کود های کشاورزی بر آن شدیم تا شرکت اراد شیمی سبز بنیان  را در سال 1399 تاسیس نماییم. این شرکت با تکیه به کادر مجرب و صاحب نظر خود در زمینه تولید انواع کود های کشاورزی در همان سال به عضویت  پارک علم و فناوری درامده است.

 اراد شیمی سبز بنیان  که در عرصه تولید انواع کود های سالم کشاورزی (جامد و مایع ) در کشور درحال فعالیت می باشد، شرکت با اعتقاد به کشاورزی سالم و نوین محصولاتی را تولید نموده که اکثر ترکیبات آلی را به همراه 16 عنصر مورد نیاز گیاه را به صورت ترکیبات آلی همسو با فعالیت متابولیکی از نقطه نظر آنانتیومرها ، بدون ترکیبات هورمونی و لیگیند های شیمیایی مخرب (…-EDDHA-EDATA) سنتز کرده و به صورت کئوردیناسیون، عناصر را غنی سازی نموده و با این ساختار به عناصرکم تحرک قابلیت حرکت در سیستم آوندی گیاه را داده است.

 وجود ذرات باردار و اندازه کوچکتر از اندازه روزنه های گیاه، این قابلیت را به ملکول ها جهت تاثیر بیشتر در امر جذب داده و اثر بخشی این محصولات را بالا برده تا مصرف کودهای شیمیایی و حتی سموم کشاورزی کاهش چشم گیری داشته باشد. شرکت اراد شیمی (آرامین) با اعتقاد به کشاورزی سالم و مدرن  موفق به اخذ مجوز ثبت کودی از موسسه تحقیقات خاک و آب کشور  برای تمامی محصولات تولیدی خود شده است.از جمله تولیدات این شرکت با نام تجاری آرامین کود اسید امینه ، کود الی مایع ، هیومیک اسید ، امینو کلات اهن ، گوگرد مایع غیر اکسیده ، امینو کلات میکرو کامل ، سیلیکات پتاسیم ، هیومیک اسید است.

اجرای صحیح آئین نامه ثبت و کنترل کیفی مواد کودی به دلیل ماهیت فنی آن، نیاز به متولی دستگاه پژوهشی دارد؛ از این رو موسسه تحقیقات خاک و آب از سوی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مرجع بررسی ماهیت و کیفیت کودهای تولیدی و توزیعی معرفی شده است. دفتر ثبت مواد کودی و کنترل کیفی این موسسه، با بهره گیری از کارشناسان مجرب و آنالیز مواد و با در اختیار داشتن آزمایشگاه های مجهز،وظیفه صدور گواهی ثبت کود و پایش کیفیت کودهای توزیعی را بر عهده دارد.

دفتر ثبت مواد کودی و کنترل کیفی موسسه تحقیقات خاک و آب همزمان با ابلاغ شیوه نامه ثبت مواد کودی در تاریخ 93/11/21 راه اندازی شده است و وظیفه ثبت مواد کودی توزیع شده در بازار مصرف را بر عهده دارد.

 این دفتر در بررسی کیفیت کودهای عرضه شده، به منظور حفظ حقوق کشاورزان که مصرف کنندگان اصلی مواد کودی هستند به کوچک ترین نکات فنی نیز توجه دارد؛ در این راستا با تلاش های موسسه تحقیقات خاک و آب و با همکاری مجدانه مهندس کشاورز معاون محترم زراعت وزرات جهاد کشاورزی، از تاریخ 95/6/27 عرضه هر نوع ماده کودی بدون شماره ثبت موسسه تحقیقات خاک و آب ممنوع اعلام شده و در مقابل فروش آن مانند کالای قاچاق برخورد قضایی صورت می گیرد.

فصل 6 شیوه نامه ثبت مجوز کودی به موضوع درج برچسب های محصولات کودی می پردازد. دستاورد این دستورالعمل برچسب کود باید شامل درج دستورالعمل مصرف، هشدارها، سری ساخت، تاریخ تولید، تاریخ انقضا، آدرس شرکت، تلفن، شماره پروانه بهره برداری باشد. طبق ماده 16 این آئین نامه عدم درج برچسب یا درج عبارات اغوا کننده تخلف محسوب می شود و فرد خاطی اخطار دریافت می کند. که لازم به ذکر است شرکت اراد شیمی با توجه به دستاورد هایی که داشته است، تمامی موارد ذکر شده برای ثبت مجوز کودی را رعایت می کند.

هم اکنون گروه نظارت و کنترل عرضه کود در محل جهاد کشاورزی استان ها فعال شده است و به صورت مرتب از فروشگاه های عرضه کود و دستاوردهای آن ها نمونه برداری می کنند. دفتر ثبت مجوز کودی و کنترل کیفی در راستای تسهیل در کنترل کیفی کودهای ارسالی از سطح بازار اقدام به انعقاد تفاهم نامه همکاری با 20 آزمایشگاه از بخش خصوصی در سراسر کشور نموده است و تاکنون موفق به  انجام کنترل کیفی 3000 نمونه ارسالی شده است